SUPERFOOD

Superfood; en råvara som, utöver sitt ovanligt höga näringsvärde, är ekologiskt producerad och är fri från tillsatser.

 

 

Chiafrön är små frön med ett väldigt högt näringsinnehåll. De är bland annat rika på näringsämnen som omega-3 (alfa-linolensyra), A-vitamin, protein, kalcium och magnesium. Dessutom innehåller de mycket fibrer som är bra för magen. Chiafrön liknar linfrön på många sätt, men innehåller ännu omega-3, nyttiga mineraler och fibrer. Dessutom härsknar inte chiafrön lika lätt. Om du vill göra din kost lite nyttigare är det en utmärkt idé att börja använda chiafrön. I den här artikeln får du lära dig mer om dessa fantastiska frön och hur du kan använda dem till frukost, i mat och i mellanmål.

•Innehåller 8 gånger mer omega-3 än lax

•Högt fiberinnehåll (34 %)

•Innehåller mycket protein (21 %)

•Kan användas i sallad, müsli, gröt, smoothies m.m.

 

 

Kokosojla Omvandlas direkt till energi utan att lagras som kroppsfett. Laurinsyra är lättsmält och omvandlas till monolaurin som motverkar bakterie- och virusangrepp. Underlättar matsmältningen. Bidrar till viktnedgång. Fettlösliga vitaminer och mineraler tas upp lättare, vilket tillsammans med fiskolja kan minska den inflammatoriska substansen TNFalfa som anses medverka till uppkomsten av demens och ledgångsreumatism. Minskar kolesterolnivån för det skadliga LDL-kolestorolet, samt minskar risk för hjärtsjukdomar.

 

Användning

De flesta typer av matlagning, efterrätter, smoothies, gröt, bakning och hälsogodis. Utmärkt ersättning för smör (klarar 198 grader utan onyttig oxidering) och passar mycket bra som massageolja och hudlotion.

 

Incabär Vitamin A behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt. C-vitamin stärker immunförsvaret, underlättar upptaget av järn och är nödvändig för bindvävens ämnesomsättning. Antioxidanterna skyddar mot fria radikalernas skadliga påverkan på cellmembranen och kan sänka kolesterolnivån. Bioflavonoider kan mjuka upp stela leder och muskler. Kalium behövs för vatten- och syrabalansen, nerverna, musklernas och njurarnas funktion och hjälper till att reglera blodtrycket. Järn bidrar till hemoglobinets syretillförsel till vävnader.

 

Användning

I gröt, müsli, yogurt/fil, vissa desserter, eller ät som snacks. Tycker du de har för syrlig smak, blanda med mullbär för mer sötma.

 

 

 

Maca Kolhydrater är vår viktigaste energikälla. De omvandlas till glukos i kroppen, vilket är det enda hjärnan kan använda som bränsle. B1, B2, B3-vitamin stimulerar ämnesomsättningen och energiproduktionen. B2 behövs även för produktion av fleromättade fettsyror och viktiga hormoner. B6 behövs för proteinomsättningen och nervernas funktion. C-vitamin underlättar upptaget av järn och är nödvändig för bindvävens ämnesomsättning. Adaptogener skyddar kroppen mot stresspåverkan, ger ökad energi och stärker, liksom Cvitamin, immunförsvaret. Maca stimulerar även sexualdriften och spermieproduktionen.

 

Användning

I juicer, smoothies, efterrätter. Smaken påminner om palsternacka och pepparrot. Rekommenderat intag är max 8 g/dag.

 

Mullbär Antioxidanter skyddar mot fria radikalernas skadliga påverkan på cellmembranen. Cvitamin stärker immunförsvaret, underlättar upptaget av järn och är nödvändig för bindvävens ämnesomsättning. Vitamin K bidrar till ökad bentäthet. Järn bidrar till hemoglobinets syretillförsel till vävnader. Kalium behövs för att reglera vatten- och PHbalansen, och blodtrycket, och för nervernas, musklernas och njurarnas funktion. Mullbär stabiliserar även blodsockernivån och stimulerar kroppens produktion av melanin, vilket absorberar en del av de skadliga strålarna från solen och färgar huden brun.

 

Användning

Mullbär har en fantastiskt god och naturlig sötma och passar utmärkt som snacks. Den kan även användas i gröt, müsli, yogurt och vissa efterrätter.

 

 

KONTAKT

Söderväg 6 a, 621 58 Visby

Tel: 0709-323141

Hampafrön Aminosyrorna ökar muskeltillväxten och behövs för bildandet av hormoner och enzymer. Omega-3 och 6 behövs för att bygga och reparera celler, reglera blodtrycket, för immunförsvaret, samt är bra mot torrt hår och torr hud. Omega-3 fett minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar och ökar mängden serotonin i hjärnan, vilket lindrar depressioner. Kalium behövs för vatten- och syrabalansen, och för nervernas, musklernas och njurarnas funktion. Gammalinolensyra har anti-inflammatorisk effekt.

 

Användning

Hampafrön kan användas i bakning, strös över sallader, eller användas som ett extra tillägg i soppor och grytor. Hampaproteinpulver fungerar utmärkt i smoothies och juicer. Både hampafrön och hampaproteinpulver passar bra i gröt, yoghurt/fil och müsli.

 

 

Acai Antioxidanterna skyddar mot fria radikaler vilka har en skadlig påverkan på cellmembranen och föråldrande effekt på kroppen. Bidrar till att förebygga fettma. B1-3 behövs för ämnesomsättning och energiproduktion. C-vitamin stärker immunförsvaret och underlättar upptaget av järn. E-vitamin skyddar både cellmembraner och de fleromättade fettsyrorna mot nedbrytning i vävnaderna. Omega-6 behövs för att bygga och reparera celler, reglera blodtrycket och för njurarnas funktion.

 

Användning

Acai smakar som en blandning av blåbär och choklad med inslag av nöt. Vårt acaipulver passar bra i juicer och smoothies.

 

 

 

Kakaobönor Neurotransmittorer behövs för att nervsignaler ska fungera bra i centrala nervsystemet. Fenylalanin och serotonin är ämnen som frigörs i kroppen vid förälskelse och hjälper till att väcka känslor av lust och välmående. Endorfin lindrar smärta. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler som är skadliga för cellmembranen. Kalcium motverkar benskörhet. Magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens proteinsyntes.

 

Användning

En standard ingrediens i de flesta choklad-bakverk, så som chokladkakor, chokladbollar och chokladpraliner. Kakaonibbs och kakaobönor passar även bra i müsli, på gröten, yoghurten eller i nöt-, bär- och fruktblandningar. Tycker du det smakar för beskt, så blanda med t.ex. mullbär för att få lite sötma.

 

Camu Camu Stärker immunförsvaret och förenklar upptaget av järn. Bidrar till att bygga upp fiberproteinet kollagen i bindväven, förbättrar läkning av sår, bidrar till avlägsnandet av tungmetaller. Skyddar mot fria radikaler. B1-3 behövs för energiproduktionen och ämnesomsättningen. B1 behövs även för vissa muskel och nervfunktioner, B2 för produktion av fleromättade fettsyror och hormoner, och B3 är även viktig för huden och nerverna.

 

Användning

Camufrukten har en unik och syrlig smak som passar utmärkt att göra lemonad på. Funkar även bra i smoothies, sorbetglass, müsli, fil, yoghurt och gröt.

 

Vetegräs Ökar muskeltillväxten och hemoglobinproduktionen, renar tarmarna och levern, alkaliserar blodets pH-värde, stimulerar enzymproduktionen, avgiftar genom att bl.a. dra ut tungmetaller, skyddar cellmembranen mot fria radikaler, stärker immunförsvaret, balanserar blodsockernivån. Omega-3 fett minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar, hjälper syresättningen av blodet och ökar mängden serotonin i hjärnan, vilket lindrar depressioner. B1-3 bidrar till energiproduktionen och ämnesomsättningen. B9 är nödvändig för celldelning och för att bilda röda blodkroppar.

 

Användning

Smoothies, juicer, och vissa efterrätter.

 

 

 

FÖLJ NOW TRÄNING

Facebook

Instagram

Gojibär innehåller aminosyror som ökar muskeltillväxten. Antioxidanter skyddar mot fria radikalernas skadliga påverkan på cellmembranen. Adaptogener stärker minnet, stresshantering och koncentrationsförmågan. Flavonoiderna skyddar och stärker de röda blodkropparna. Zeaxanthin har gynnsam effekt på synen. C-vitaminet stärker immunförsvaret och underlättar upptaget av järn. B1, B2, B3 stöder energiproduktionen och ämnesomsättningen. B3 är även viktigt för huden och nerverna. Järn behövs för hemoglobinets syretillförsel till vävnaderna.

 

Användning

Gojibär passar utmärkt i gröt, müsli, fil/yogurt, smoothies, nötblandningar, och vissa efterrätter. De är även goda att äta precis som de är.

 

 

Korngräs Kalcium bygger upp skelett och tänder. Kalium behövs för att reglera vatten- och syrabalansen, och för nervernas, musklernas och njurarnas funktion. Järn bidrar till hemoglobinets syretillförsel till vävnader. Klorofyll avgiftar kroppen. C-vitamin stärker immunförsvaret och underlättar upptaget av järn. Antioxidanterna sänker nivån av det skadliga LDL-kolesterolet. Enzymet P4D1 reparerar DNA. Korngräs är även bakteriehämmande och neutraliserar tungmetaller, renar blodet och lindrar inflammation. Korngräs har använts för att lindra astma, blodbrist, diabetes, artros, migrän, trötthet och mag- och tarmrelaterade besvär.

 

Användning

Smoothies, juicer och vissa efterrätter.

 

 

Chlorella Kraftig avgiftande effekt. Stärker kroppens immunförsvar och underlättar upptaget av järn. Underlättar matsmältningen och ämnesomsättningen, ökar muskeltillväxten och energiproduktionen. Läkande effekt på hud och tarmar. Stärkande för hår och naglar. Stimulerar produktionen av röda blodkroppar. Neutraliserar dålig andedräkt. Omegafettsyrorna hjälper till att bygga och reparera celler, reglera blodtrycket, och stimulerar njurarnas funktion. B12, som bl.a. är nödvändigt för nervsystemets funktion, gör chlorella till en extra värdefull råvara för vegeterianer och veganer.

 

Användning

Smoothies, Juicer

 

Spirulina Bakterie-, svamp- och virushämmande. Avgiftande funktion via antioxidanterna och klorofyllet. Stärker kroppens immunförsvar. Ökar muskeltillväxten. Krom-innehållet gör insulinet effektivare, vilket är viktigt för att reglera blodsockernivån. Kalcium bygger upp skelett och tänder. Extra bra vid menstruation då behovet av järn är stort, vilket ingår i blodets hemoglobin för transport av syre till kroppens alla vävnader. Extra värdefull föda för vegeterianer/veganer tack vare den stora mängden protein, samt innehåll av B12.

 

Användning

Passar utmärkt i juicer och smoothies. Vi har även spirulina i tablettform som kan ätas som de är. Tabletterna är också helt fria från tillsatser och framställts genom att pulvret pressas ihop med hårt tryck.

 

 

Bipollen Ökar muskeltillväxten och energinivån. Stärker immunförsvaret och blodkärlen, förebygger åderförkalkning, benskörhet och infektioner, förbättrar minnet och koncentrationen, stimulerar hemoglobinproduktionen, stimulerar syreupptagningen och matsmältning. E-vitamin skyddar kroppens cellmembraner. B12-innehållet gör detta till en extra bra råvara för veganer och vegetarianer och behövs för cellernas ämnesomsättning, för att bilda blodkroppar, och för nervsystemets funktion.

 

Användning

I gröt, yogurt, müsli, smoothies, efterrätter, sallad, dressing. (OBS! Ät ej om du är pollenallergiker. Börja med små mängder för att testa eventuella allergiska reaktioner).

 

 

PROFIL

NOW träning för dig

Är ett företag som levererar träning, kost och hälsa i ett helhetsperspektiv!

 

Med över 20 år erfarenhet kan jag leverera träning, kost och behandling till att få en optimal hälsa.